امروز جمعه ، ۳ آذر ۱۳۹۶
»

عوامل فرسودگی شغلی در مشاغل بیمه

حمید رضا حاجی اشرفی/کارشناس بیمه
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰کد خبر: 42816
بزرگترین چالش و عامل فرسایشی پیش روی کارگزاران عدم آشنایی بیمه گذاران و شرکت های بیمه و حتی بخش عمده ای از همین شبکه با نقش و وظایف حرفه ای این اشخاص در بازار بیمه است .

به گزارش بانکداری ایران (بانکیا) ،شرکت های بیمه این گروه را بطور سنتی رقیب غیر قابل اعتمادی برای شعب و شبکه نمایندگی خویش میدانند و لذا در بیشتر مواقع با کارگزاران نامهربان هستند .شبکه نمایندگی شرکت های بیمه نیز علی رغم امکان همکاری با آنها همواره به رقابت های شدید میپردازند.
شاید در نگاه اول و زمان مطالعه ماده ۶۶قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری ,وقتی سه شخصیت را تنها عرضه کنندگان بیمه نامه معرفی نموده است مطالعه مینماییم ,این تصور در ذهن ایجاد شود که فعالیت حرفه ای این سه شخصیت ,وظایف و شرایط آنها با یکدیگر کاملا مساوی و مشابه است اما در واقعیت قضیه ابدا اینطور نیست و علی رغم شباهت ظاهری در ماهیت کاملا متفاوت هستند.
اصولا شعب و بخش بازاریابی شرکت های بیمه در زمینه فروش مستقیم دست بالا و توانایی چانه زنی و امتیاز دهی بیشتری در مذاکرات فروش نسبت به کارگزاران و بخصوص نسبت به نمایندگان طرف قرارداد با شرکت مطبوع خود را دارند .
به اصطلاح یک سروگردن بالاتر هستند و بعضا از رقبای پرو پا قرص نمایندگان شرکت بیمه خویش و نمایندگان شرکت های بیمه دیگر و کارگزاران هستند.
 و امانمایندگان شرکت های بیمه در واقع در کنار سه رقیب دیگر یعنی شعب شرکت های بیمه طرف همکاری با خودشان و نمایندگان سایر شرکت های بیمه و کارگزاران به فعالیت میپردازند که سایر عوامل و موانع پیش روی آنها از جمله سیاست های بازاریابی مغایر شرکت با حقایق  موجود دربازار و نیازهای بیمه گذاران و نیز تصمیمات  متغیرمدیران و کارشناسان شرکت بیمه مبتنی بر رفتار سازمانی نادرست ,سردی و برخورد های از موضع بالا با نمایندگان و عدم حمایت کامل از ایشان در حین بازاریابی و رقابت با سایرین و ...از جمله عوامل فرسایشی مداوم پیش روی شبکه نمایندگی بیمه میتوان محسوب نمود .
اما وضعیت کارگزاران بیمه با آن دو عضو توانمند و پرشمار خانواده فروش بیمه نامه بطور کلی متفاوت است.
اساسا همانطوریکه همه اهالی و فعالان صنعت بیمه کشور میدانند کارگزاران خریدار بیمه نامه هستند و نه فروشنده !
و از این حیث به مثابه بیمه گذاری بالقوه میمانند که البته آگاهانه و کاملا تخصصی به خرید بیمه نامه های مورد نیاز مشتریان خود میپردازند .بزرگترین چالش و عامل فرسایشی پیش روی کارگزاران عدم آشنایی بیمه گذاران و شرکت های بیمه و حتی بخش عمده ای از همین شبکه با نقش و وظایف حرفه ای این اشخاص در بازار بیمه است . شرکت های بیمه این گروه را بطور سنتی رقیب غیر قابل اعتمادی برای شعب و شبکه نمایندگی خویش میدانند و لذا در بیشتر مواقع با کارگزاران نامهربان هستند .شبکه نمایندگی شرکت های بیمه نیز علی رغم امکان همکاری با آنها همواره به رقابت های شدید میپردازند.
این عوامل و سایر عوامل برون و درون سیستمی موجود در بطن شبکه فروش و توزیع خدمات بیمه موجب خستگی شغلی شده و باعث خروج از شغل این اشخاص با نرخ بالا در هر سال میشود .

نتیجه گیری :
عوامل یاد شده و سایر عواملی که بعلت خلاصه نویسی از پرداختن به آنها در این یادداشت اجتناب گردید موجب فرسودگی شغلی و خروج از شغل تعدادی از کارگزاران و نمایندگان بیمه در هرسال میشوند.عده ای هم علی رغم حضور ظاهری در کسوت این مشاغل در باطن به فعالیت های دیگر مشغول و در این حرفه ها بهره وری مناسبی ندارند .در واقع یکی از موانع توسعه بازار بیمه همین فرسودگی شغلی شبکه فروش غیر مستقیم صنعت بیمه میباشد .راهکار حل این مشکل چیست ؟

» با عضویت در سایت آخرین اخبار را در ایمیل خود ببینید!
عضویت در خبرنامه
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *


آخرین اخبار
اخبار پربازدید